Bio

Längst fram i horisonten skymtar vi ryggtavlan på en fast besluten artist som ständigt rör sig framåt och i sidled. När vi tror att vi räknat ut riktningen växlar han tempo, gör en sväng och visar en ny väg framåt för hur musik på svenska kan låta. Oskar Linnros är Grammisbelönad rappare i Snook, en av grundarna till electro-akten Maskinen och komponerande producent åt bland annat Seinabo Sey, Timbuktu och Veronica Maggio. En känslosam uppfinnare av den euforiska soul som blev hans främsta kännetecken på det sjufaldigt Grammisnominerade debutalbumet Vilja Bli (2010). Trogen sin upptäcktslust följde Oskar upp succén med en ny riktning för sin soul på den mångbottnade och platinasäljande uppföljaren Klappar och slag (2013).

Hösten 2016 släpptes den fristående singeln Sitter på en dröm, ett samarbete med Daniel Adams-Ray. Releasen gjordes i form av ett livestreamat inhopp på en Gröna Lund-spelning. Låten, med den medföljande kortdokumentären, nådde över tre miljoner människor på några dagar.

Oskar Linnros är tillbaka med ny musik efter fyra års tystnad

2017 är året då Oskar Linnros enligt honom själv ”tänker säga allt”. I april släpptesPsalm för skolgårdar, en låt som lyckades ena sorgetyngda lyssnare och kritikerkåren med sitt högtidliga lugn.

Fredag den 12 maj släpptes Väntaren samling nya låtar som det första i raden av släpp under det kommande året. Väntar följdes upp med en sommarturné med stora festivalbokningar som till exempel Way Out West, Malmöfestivalen och Popaganda. Mitt under den bejublade spelningen på Way Out West avslöjades att nästa släpp Väntar på en skedde veckan därpå, den 25 augusti. Uppföljaren är en förlängning av vårens släpp och innehåller förutom de tidigare låtarna på Väntartre helt nya låtar: ”Oavsett”, ”GåApaGå” och ”ÖverAllt” feat Cherrie.

De senaste årens kompakta tystnad som artist har ägnats åt att skapa hundratals nya solo-skisser i den egna studion Dundra. Men denna gång har ett dogmatiskt förhållningssätt till omvärlden funnits genom hela processen:

Jag har gjort ett experiment av att vara tyst och osynlig, både privat och som artist. Inte tagit plats, inte postat saker, bara läst, tittat och absorberat. Strömmen av åsikter som sköljer in i telefonen dygnet runt skapar en massa förvirrande känslor. Så istället för att vädra mina egna åsikter har jag velat bära runt på den känsla av förvirrad desperation som jag och folk runt omkring mig upplever. Sen har jag försökt översätta de känslorna till ackord, ljudvärldar och texter.

Tematiken återfinns bland annat i första singeln ”Bäst”. Oskar berättar:

- Texten kom från ingenstans när jag stod och lagade mat och kollade på Skam säsong 1. ”Du må stole på meg” säger karaktären Jonas till Eva. Hon tror att Jonas träffat nån annan. ”Du måste lita på..”, – jag mindes nånting från en diktsamling och googlade Tomas Tranströmers ”Schubertiana”: 

”Så mycket vi måste lita på för att kunna leva vår dagliga dag utan att sjunka genom jorden! 

Lita på snömassorna som klamrar sig fast vid bergssluttningen ovanför byn.    

(…) Lita på hjulaxlarna som bär oss på motorleden mitt i den trehundra gånger förstorade bisvärmen av stål.”

Jag tänkte ”vad skulle vi behöva bli för att våga lita på nånting i olyckskorparnas tid 2017?” Bäst, I guess. 

Efter ”Bäst” följde singeln ”Oavsett”. Vissa tror det e lätt, vissa stannar oavsett. Låten ”Oavsett” är för Oskar Linnros en ständigt närvarande post-it lapp.
-  Jag ville göra en låt om mitt liv och mitt kärleksliv där jag nästan var övertydlig med att det här är på riktigt. Jag hade 30 sidor text med korta fragment, korta meningar som jag försökte göra kärnfulla. Men när jag spelade in låten för inte så länge sedan så improviserade jag till slut ändå, för allt jag hade skrivit kändes bara uttänkt och jag ville bara tala från hjärtat.

I Spotify-spellistan ’This Is: Oskar Linnros berättar Oskar att det inte gått en natt på 5-10 år utan att han drömt om ett arrangemang eller en textrad. Han har jobbat med en rad olika artister sin fyra år långa paus från artistrollen, men en dag i studion började han spontant improvisera fram en låt med sig själv framför mikrofonen. ”Jag hade inte ens varit på min topp 20-lista av artister som jag var intresserad av att jobba med fram tills dess, men plötsligt hade jag gjort en låt där jag sjöng själv som var fantastisk. Det var oväntat. Och väldigt okonstlat.”

Oskar Linnros ‘This-Is’-spellista utmärker sig som den första av sitt slag där man hör artisten själv i en intervju mellan låtarna i spellistan.

 

Citat/Recensioner i urval: 

”Oskar Linnros är bäst i Sverige – en sann kreatör, en känslomänniska & ett musikaliskt geni.” - GP

”Med formuleringar som ”jag är en pundare av kaos” och ”en note to self med sång” ställer sig Linnros över näst intill all samtida inhemsk soulpopkonkurrens” - Aftonbladet

”Så minutiöst dramatiserad: dekor och kläder i oxblodsrött, mellansnack som sidor ur en dagbok, Al Green från Sundbyberg.” –  Jan Gradvall

Där finns den omedelbara men samtidigt på djupet drabbande Oavsett men också den glimrande Cherrie-duetten ÖverAllt. Oskar är tveklöst en av landets mest angelägna artister.” GP