BIO

Längst fram i horisonten skymtar vi ryggtavlan på en fast besluten artist som ständigt rör sig framåt och i sidled. När vi tror att vi räknat ut riktningen växlar han tempo, gör en sväng och visar en ny väg framåt för hur musik på svenska kan låta. Oskar Linnros är Grammisbelönad rappare i Snook, en av grundarna till electro-akten Maskinen och komponerande producent åt bland annat Seinabo Sey, Timbuktu och Veronica Maggio. En känslosam uppfinnare av den euforiska soul som blev hans främsta kännetecken på det sjufaldigt Grammisnominerade debutalbumet Vilja Bli (2010). Trogen sin upptäcktslust följde Oskar upp succén med en ny riktning för sin soul på den mångbottnade och platinasäljande uppföljaren Klappar och slag (2013).

Hösten 2016 släpptes den fristående singeln Sitter på en dröm, ett samarbete med Daniel Adams-Ray. Releasen gjordes i form av ett livestreamat inhopp på en Gröna Lund-spelning. Låten, med den medföljande kortdokumentären, nådde över tre miljoner människor på några dagar.

Oskar Linnros är tillbaka med ny musik efter fyra års tystnad

Efter fyra års tystnad postade Oskar Linnros i våren 2017 raderna ”tänker säga allt i år”. Sedan dess har vi fått följa en artist och känslomänniska i sitt livs musikaliska form, både på scenen och i studion. Via hållplatserna Väntar i våras och uppföljaren Väntar på en i augusti, summerades resan i november i albumet Väntar på en Ängel. Precis som låtlistan har byggts ut för varje släpp, har titeln och artworket sakta utvecklats till en helhet som får oss att häpna.

Resan dit
I april släpptesPsalm för skolgårdar, en låt som lyckades ena sorgetyngda lyssnare och kritikerkåren med sitt högtidliga lugn.

Fredag den 12 maj släpptes Väntaren samling nya låtar som det första i raden av släpp under det kommande året. Väntar följdes upp med en sommarturné med stora festivalbokningar som till exempel Way Out West, Malmöfestivalen och Popaganda. Mitt under den bejublade spelningen på Way Out West avslöjades att nästa släpp Väntar på en skedde veckan därpå, den 25 augusti. Uppföljaren är en förlängning av vårens släpp och innehåller förutom de tidigare låtarna på Väntartre helt nya låtar: ”Oavsett”, ”GåApaGå” och ”ÖverAllt” feat Cherrie.

De senaste årens kompakta tystnad som artist har ägnats åt att skapa hundratals nya solo-skisser i den egna studion Dundra. Men denna gång har ett dogmatiskt förhållningssätt till omvärlden funnits genom hela processen:

– Jag har gjort ett experiment av att vara tyst och osynlig, både privat och som artist. Inte tagit plats, inte postat saker, bara läst, tittat och absorberat. Strömmen av åsikter som sköljer in i telefonen dygnet runt skapar en massa förvirrande känslor. Så istället för att vädra mina egna åsikter har jag velat bära runt på den känsla av förvirrad desperation som jag och folk runt omkring mig upplever. Sen har jag försökt översätta de känslorna till ackord, ljudvärldar och texter.

Tematiken återfinns bland annat i första singeln ”Bäst”. Oskar berättar:

– Texten kom från ingenstans när jag stod och lagade mat och kollade på Skam säsong 1. ”Du må stole på meg” säger karaktären Jonas till Eva. Hon tror att Jonas träffat nån annan. ”Du måste lita på..”, – jag mindes nånting från en diktsamling och googlade Tomas Tranströmers ”Schubertiana”: 

”Så mycket vi måste lita på för att kunna leva vår dagliga dag utan att sjunka genom jorden! 

Lita på snömassorna som klamrar sig fast vid bergssluttningen ovanför byn.    

(…) Lita på hjulaxlarna som bär oss på motorleden mitt i den trehundra gånger förstorade bisvärmen av stål.”

Jag tänkte “vad skulle vi behöva bli för att våga lita på nånting i olyckskorparnas tid 2017?” Bäst, I guess. 

Efter “Bäst” följde singeln “Oavsett”. Vissa tror det e lätt, vissa stannar oavsett. Låten ”Oavsett” är för Oskar Linnros en ständigt närvarande post-it lapp.
–  Jag ville göra en låt om mitt liv och mitt kärleksliv där jag nästan var övertydlig med att det här är på riktigt. Jag hade 30 sidor text med korta fragment, korta meningar som jag försökte göra kärnfulla. Men när jag spelade in låten för inte så länge sedan så improviserade jag till slut ändå, för allt jag hade skrivit kändes bara uttänkt och jag ville bara tala från hjärtat.

I Spotify-spellistan ’This Is: Oskar Linnros berättar Oskar att det inte gått en natt på 5-10 år utan att han drömt om ett arrangemang eller en textrad. Han har jobbat med en rad olika artister sin fyra år långa paus från artistrollen, men en dag i studion började han spontant improvisera fram en låt med sig själv framför mikrofonen. ”Jag hade inte ens varit på min topp 20-lista av artister som jag var intresserad av att jobba med fram tills dess, men plötsligt hade jag gjort en låt där jag sjöng själv som var fantastisk. Det var oväntat. Och väldigt okonstlat.”

Oskar Linnros ‘This-Is’-spellista utmärkte sig som den första av sitt slag där man hör artisten själv i en intervju mellan låtarna i spellistan.

I november släpptes albumet “Väntar på en Ängel”. Oskar berättar fritt om tvivel, skuld och kreativa explosioner:
Dundra Studios, Stockholm, 2 Nov -17

– 2014 undrade jag inte vad jag tänkte på. Jag gjorde musik till kompisar, hängde med Nina, kollade serier, festade och jobbade ideellt. Jag såg ett enkelt liv framför mig, långt ifrån ett liv som sårbar artist. Musikscenen bubblade av nya peppade röster och min egen, i huvudet, sa mig att de rösterna borde ta över den plats som bland annat jag tagit.

Det kunde ha blivit så. Men en dag i september 2014 improviserade jag plötsligt några ord i falsett till en ny klättrande ackordvända. Jag hörde mig själv sjunga ”Väntar på en ängel, väntar på att nån ska rädda mig”. Det blev början på en tre år lång kreativ explosion, en insikt om att jag är för dum för att twittra åsikter men för känslosam för att sluta uttrycka känslor i musik. Och framförallt sammanfattade just de orden den växande desperation som jag kände och såg i mina vänners ögon. Där det bekväma, mätta livet ackompanjeras av rubriker om en välfärd i kollaps och där tvåsamheten lättast kan swipeas till höger. Där man vet vad man tycker, men inte vad man känner.

Det är omöjligt att vara människa idag utan att förstöra för andra människor. Och omöjligt att inte låtsas om det. Vi skapar skulder med vår blotta existens – vi är inte tillräckligt goda och vi vet om det. Så vi har blivit duktiga på att lägga den skulden på våra egna axlar. Ännu bättre på att lägga den på andras. För nånstans måste den ju hamna, skulden.

Åtminstone jag behöver göra nåt av den vikten ibland. Jag behöver få släppa fram alla andra bi-känslor den skapar. De barnsliga, mörka, töntiga. Det gör jag med hjälp av musik. Delade upp släppet i tre för ge eftertryck till låtarna och för att låta artworket förmedla en utveckling. Jag tycker att det här är den bästa musik jag gjort.

Citat/Recensioner i urval: 

”Oskar Linnros är bäst i Sverige – en sann kreatör, en känslomänniska & ett musikaliskt geni.” – GP

“Med formuleringar som ”jag är en pundare av kaos” och ”en note to self med sång” ställer sig Linnros över näst intill all samtida inhemsk soulpopkonkurrens” – Aftonbladet

Det är en inspirerad, uppriktig och kreativ comeback från en av landets mest intressanta artister.” – Expressen

”Så minutiöst dramatiserad: dekor och kläder i oxblodsrött, mellansnack som sidor ur en dagbok, Al Green från Sundbyberg.” –  Jan Gradvall

Det är förmodligen Oskar Linnros största skivstund hittills” – Sonic

“Man kan prata hur mycket som helst om att allt handlar om låtar men Oskar Linnros har en hel berättelse som jag tycker att du ska lyssna på. Från den sammanbitna svärtan i första låten till känslan av frihet i finalen Ängladamm.” – GP

“Det vi alla tänker men aldrig säger sätter Oskar Linnros ord på, med finess; som han alltid har gjort. ”Väntar på en ängel” är en comeback vi väntat på. Gråt ut, känn igen dig. Men njut, för det är underbart.” – BT

Oskar Linnros förmåga att sätta ord på livet gör honom till en av landets starkaste artister.” – Aftonbladet